"Jeg ser, jeg ser...
Jeg er visst kommet på en feil klode!
Her er så underligt..."
Noen som ikke føler seg tilfreds i den verden h*n er plassert i.
Mørk baktanke.
Man må lese gjennom linjene.
Huset og hendene
To hender var som et hus.
De sa:
Flytt inn her.
Ikke regn, ikke frost, ikke frykt.
Jeg har bodd i det huset
uten regn, uten, frost, uten frykt
til tiden kom og rev det ned.
Nå er jeg ute på veiene igjen.
Kappen min er tynn. Det trekker opp
til sne.
Det kan være noen som tar i mot en annen med åpne hender. Jeg tenker kjærester. Også blir forhold ødelagt med tiden.
Oppgaver i margen
1. a: Personen bruker bakgrunnskunnskapen om tidsperioden diktet er skrevet i
b: Personen bruker sine egne erfaringer for å komme opp med en tolkning, personen har ingen bakgrunnsinformasjon
c: Personen tolker diktet bokstavelig
d: eh, ja
2. Jeg kjenner igjen de fleste, men det er ikke lesemåter jeg husker når jeg leser, de går under nesa på meg.
Jeg vil si at alle måtene for tolkning er likegyldige. Det kan være det samme så lenge man kommer med egne tanker og konklusjoner, uansett hvilke grunnlag tankene dine kommer fra.
Forfatter: Her er leseren orientert på hvem forfatteren er, hvilke tidsperiode han skriver i og er kjent med verkene. Dette gjør at leseren kan trekke linjer mellom det leseren kan om forfatteren og teksten leseren leser.
Tekst: Her er leseren kun opptatt av teksten. Leseren vil bare trekke tråder via teksten i seg selv.
Leser: Her er leseren og leserens egen tid sentral. Leseren vil bare gi en tolkning utifra egne erfaringer, personlighet og persepsjon.
Kontekst: Dette kan være en blanding av lesemåtene. Her er konteksten utifra hvilke kunnskap, følelser, lesesituasjonen, osv. Her gir man en tolkning utifra hele konteksten.
Leserorientert lesemåte er den mest sentrale lesermåten innen for norskfaget. Dette er fordi vi pleier å lese tekster først, så gjør vi om våre tanker om det. Så lærer vi om det etterpå. Denne læringsmetoden brukes nesten hele tiden i skolen.
Den hermeneutiske sirkel betegner noe som skal gi mening. f.eks. en film, bok, dikt osv. Den hermenautiske sirkel handler om at du vil kunne tolke en tekst annerledes i dag, enn det du gjør om 2 år.
Jeg er visst kommet på en feil klode!
Her er så underligt..."
Noen som ikke føler seg tilfreds i den verden h*n er plassert i.
Mørk baktanke.
Man må lese gjennom linjene.
Huset og hendene
To hender var som et hus.
De sa:
Flytt inn her.
Ikke regn, ikke frost, ikke frykt.
Jeg har bodd i det huset
uten regn, uten, frost, uten frykt
til tiden kom og rev det ned.
Nå er jeg ute på veiene igjen.
Kappen min er tynn. Det trekker opp
til sne.
Det kan være noen som tar i mot en annen med åpne hender. Jeg tenker kjærester. Også blir forhold ødelagt med tiden.
Oppgaver i margen
1. a: Personen bruker bakgrunnskunnskapen om tidsperioden diktet er skrevet i
b: Personen bruker sine egne erfaringer for å komme opp med en tolkning, personen har ingen bakgrunnsinformasjon
c: Personen tolker diktet bokstavelig
d: eh, ja
2. Jeg kjenner igjen de fleste, men det er ikke lesemåter jeg husker når jeg leser, de går under nesa på meg.
Jeg vil si at alle måtene for tolkning er likegyldige. Det kan være det samme så lenge man kommer med egne tanker og konklusjoner, uansett hvilke grunnlag tankene dine kommer fra.
Forfatter: Her er leseren orientert på hvem forfatteren er, hvilke tidsperiode han skriver i og er kjent med verkene. Dette gjør at leseren kan trekke linjer mellom det leseren kan om forfatteren og teksten leseren leser.
Tekst: Her er leseren kun opptatt av teksten. Leseren vil bare trekke tråder via teksten i seg selv.
Leser: Her er leseren og leserens egen tid sentral. Leseren vil bare gi en tolkning utifra egne erfaringer, personlighet og persepsjon.
Kontekst: Dette kan være en blanding av lesemåtene. Her er konteksten utifra hvilke kunnskap, følelser, lesesituasjonen, osv. Her gir man en tolkning utifra hele konteksten.
Leserorientert lesemåte er den mest sentrale lesermåten innen for norskfaget. Dette er fordi vi pleier å lese tekster først, så gjør vi om våre tanker om det. Så lærer vi om det etterpå. Denne læringsmetoden brukes nesten hele tiden i skolen.
Den hermeneutiske sirkel betegner noe som skal gi mening. f.eks. en film, bok, dikt osv. Den hermenautiske sirkel handler om at du vil kunne tolke en tekst annerledes i dag, enn det du gjør om 2 år.

Kommentarer
Legg inn en kommentar